10 نظامی آمریکایی در خلیج فارس بازداشت شدند.
تاریخ : یک شنبه 11 بهمن 1394برچسب:,
نویسنده : ساسان درویشی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جزیره فارسی کجاست؟

جزیره فارسی که از جزیره‌های ایرانی خلیج فارس است در فاصله 100 کیلومتری خاک ایران یعنی جنوب غربی جزیره خارک قرار گرفته است.  این جزیره حدفاصل مرز بین ایران و عربستان بوده و از نظر موقعیت بسیار حائز اهمیت است. هم اکنون در این جزیره تأسیسات نفتی حضور فعال دارند. نزدیک‌ترین جزیره به این جزیره، جزیره عربی است که گستردگی آن از فارسی کمتر است. جزیره فارسی دورترین نقطه جغرافیایی ایران محسوب شده‌است. جزیره فارسی زیر نظر استانداری بوشهر اداره می‌شود. جزیره فارسی از نظر منابع نفتی غنی است و هم اکنون در حوضه اطراف این جزیره چاه‌های نفت و علی‌الخصوص گاز کشف و در حال بهره‌برداری هستند.  نمونه‌های جانوری خاصی از رده حشرات و شاخه بندپایان در این جزیره احتمالاً وجود دارند که هنوز به طور علمی شناسایی نشده‌اند. طول جزیره هزار و 400 متر و عرض آن ۷۰۰ متر است (تقریبی).

 

 

 

 

سخنگوی سپاه: برخورد ما بر اساس رأفت اسلامی خواهد بود.

در همین حال سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه نیز در واکنش به این واقعه با بیان اینکه «قطعاً ایران بر سر منافع ملی ایران با کسی شوخی نداشته و تسامحی نیز نخواهد کرد»، ‌اظهار داشت: «امریکایی‌ها مطمئن باشند که برخورد ما بر اساس رأفت اسلامی خواهد بود و قطعاً پس از انجام تحقیقات، اگر مشخص شود که کار آنها عمدی نبوده برخورد دیگری صورت خواهد گرفت اما اگر در تخلیه اطلاعاتی و گفت‌وگو با آنها مشخص شود که ورود آنها به‌منزله انجام کارهای اطلاعاتی و کارهای بی‌ربط بوده است، قطعاً مسئولان مربوطه اقدامات لازم را صورت خواهند داد».

 

روایت سخنگوی وزارت خارجه از دستگیری و آزادی تفنگداران آمریکایی

حسین جابر انصاری،  سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز  در توضیحی درباره دستگیری و روند آزادی تفنگداران آمریکایی در خلیج‌فارس گفت:با توجه به نزدیک شدن به روز اجرای توافق هسته‌ای برجام، تماس‌های تلفنی میان وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در این خصوص در جریان است که موضوع فوق‌العاده تفنگداران آمریکایی نیز در این تماس‌ها پی‌گیری و زمینه حل هر چه سریع‌تر آن فراهم شد.

 

انصاری با بیان اینکه «با توجه به این که ورود عامدانه شناورهای نظامی به دریای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران نقض مقررات و قوانین کشور محسوب می‌شود، علت ورود این شناورها مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد حضور آن‌ها در آن منطقه به علت نقص سیستم ناوبری بوده است»، افزود: «پس از توضیحات طرف آمریکایی و هماهنگی‌های لازم و اطمینان از این که ورود شناورها به دریای سرزمینی ایران اقدامی خصمانه نبوده، شناورهای مذکور به خارج از قلمرو دریایی ایران هدایت شدند». وی خاطرنشان کرد: «همکاری در جهت تسهیل دریانوردی امن بر اساس اصول حقوق بین‌الملل و برخورد انسانی با موارد فوق‌العاده، معیارهای اصلی در انجام ماموریت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان بوده و خواهد بود.

قدردانی «کری» از مقامات ایران

به دنبال آزاد شدن 10 ملوان امریکایی که به طور غیرقانونی وارد آب‌های سرزمینی ایران شده بودند، وزیر خارجه امریکا از مقامات کشورمان به‌دلیل همکاری در حل سریع موضوع ملوانان امریکایی تشکر کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، جان کری در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مایلم تشکر خود را از مقامات ایرانی به‌دلیل همکاری آنها در حل سریع موضوع آزادی ملوانان امریکایی ابراز دارم».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



برچسب‌ها:
آخرین مطالب